Datadrevet disruption af udlejningsbranchen

Datadrevet disruption af udlejningsbranchen

Datadrevet disruption af udlejningsbranchen

NetHire A/S - Sharing Efficiently


Intelligent platform til deling af værktøj og materiel har ændret spillereglerne for håndværk og byggeri. 


NetHire A/S udspringer af Garant Udlejning A/S, som i snart tre årtier har udlejet værktøj og materiel til professionelle – primært håndværkere og entreprenører. Hos Garant udviklede de tidligt deres eget system til at holde styr på udlejningen, og det har udviklet sig til en særskilt forretningsenhed og dedikeret IT-virksomhed – NetHire A/S. I dag tilbyder NetHire en komplet datadrevet og cloudbaseret platform til entreprenører, håndværkere, grossister og byggemarkeder, der sætter udlejning af udstyr og materiel i system. Nextagenda er partner på datastrukturering, -analyse og -præsentation.

Steffen Meyer fra NetHire
quotation marks

I tæt samarbejde med Nextagenda udvikler og driver vi i dag branchens mest avancerede platform for leje af materiel og håndværktøj. Populært sagt er vi byggeriets og håndværksfagenes Just-Eat, hvor professionelle med få klik kan finde og få leveret det rette værktøj. Ikke for at spise sig mætte, men for at få opgaven løst hurtigt og effektivt. Nextagenda bidrager med uvurderlig erfaring inden for håndtering og strukturering af store mængder data, så det er et godt og givtigt parløb

Steffen Meyer

Administrerende Direktør, NetHire A/S


Deleøkonomi gennem effektiv udnyttelse af data

Professionelle håndværksvirksomheder og entreprenører har alle den samme udfordring: Det er svært at holde styr på materiel, udstyr og det mindre håndværktøj, og ofte medfører det manglende overblik, at man har for meget ubrugt materiel liggende, at det ikke er serviceret, eller at man ikke længere har registreret det korrekt. Det koster penge at have for meget udstyr, og hvad værre er: Måske mangler man det rette værktøj til at få løst opgaven til tiden. Dette puslespil har NetHire A/S udviklet en løsning på.


“Oprindeligt begyndte det med, at vi fik orden i eget hus hos Garant Udlejning,” fortæller administrerende direktør Steffen Meyer. “Med den strammere styring af vores eget materiel gik det for alvor op for os, at vi på mange punkter havde stor overkapacitet af udstyr, der ikke blev udnyttet nok. Så ikke alene kunne vi tilbyde andre, at de fik bedre styr på deres eget grej med vores system, nej, vi kunne også tilbyde en løsning, hvor man kan leje sit grej ud til andre, så det ‘tjener penge’, når man ikke selv bruger det. Det er deleøkonomi i en branche, der i dén grad havde brug for nytænkning.”


Resultatet blev et NetHire Community, hvor alle i princippet kan koble sig på for enten at leje udstyr, man skal bruge til en opgave, eller udleje sit ubrugte udstyr til andre. Eller begge dele. NetHire Community er et datadrevet omdrejningspunkt, der sikrer optimal udnyttelse af materiel og værktøj. Og hvem er det så, der tilmelder sig? Steffen Meyer: “Det er mindre udlejningsvirksomheder og maskinforhandlere, der gerne vil udvide både deres kundekreds og deres lager med mere udstyr til udlejning. Det er store grossister, der kan se perspektivet i at tilbyde deres kunder leje af materiel. Det kan også være byggevirksomheder med et lager af grej, der ikke bliver brugt nok i en periode. Brugerne er blandt andet byggevirksomheder, håndværksvirksomheder og mindre håndværkere, som enten skal bruge ekstra udstyr til en stor opgave eller måske noget dyrt udstyr, som de ikke selv vil investere i.” Det lyder logisk og fuldstændig oplagt, når man får den færdige platform præsenteret, men projektet har kun været muligt på grund af intelligent udnyttelse og strukturering af meget store mængder data.


Digitalt supermarked med byggegrej på hylderne

Når det gælder leje af materiel i NetHire Community er der fire forskellige roller i det organisatoriske setup: Materielejeren, forvalteren, lejeformidleren og NetHire. Der er nogen, der ejer materiellet. Udlejningen forvaltes praktisk af en servicevirksomhed eller mindre udlejer. Lejen formidles gennem en kanal – typisk en grossist, og NetHire står for drift og vedligeholdelsen af IT-platformen.

“IT-mæssigt giver det et komplekst setup, og der genereres mange data, når man tager med, at der udlejes på kryds og tværs i perioder fra en dag til flere måneder,” siger Peter Christiansen, IT-manager hos NetHire. “Der er også nogle issues med sikkerheden, for vores kunder skal have indblik i deres egne data og skal selv kunne trække de data, de har brug for og have et overskueligt dashboard at arbejde med.”

For at sikre bedst mulig opsætning, oppetid, datahåndtering, sikkerhed og rådgivning har Peter Christiansen og hans syv kolleger i NetHire kørt parløb med Nextagenda i over to år. Det har været sundt med friske øjne udefra til processen, og det har også sikret et kompetent supplement på BI-fronten.

“Hos Nextagenda har vi bidraget med viden om blandt andet visualisering af data samt role level security ned på person- og organisationsniveau,” fortæller BI-konsulent Jakob Kindberg fra Nextagenda. “Vi har hjulpet med at sammenstille det rette datagrundlag til de rapporter, der skal kunne trækkes fra systemet, og så er vi stadig i fuld gang med at videreudvikle platformen. Det er meget inspirerende.”


Den eneste komplette løsning med alt inkluderet

Der er ikke mange konkurrenter på markedet med den samme komplette pakke, når det gælder administration og udlejning af materiel og værktøj. NetHire-platformen er dels et community, der administrerer et tæt samarbejde mellem de aktive parter, og dels en tjeneste, der sikrer, at der tiltrækkes både kunder og et bredt sortiment af materiel.

Administrerende direktør Steffen Meyer forklarer: “Vi har valgt at udbygge og forbedre dét, vi allerede var gode til, og vi har desuden valgt at tilbyde markedet den komplette pakke, hvor også forsikring og transport af udstyret for eksempel er inkluderet. Servicering af udstyret, kalibrering, og hvad der ellers kræves for at holde det i topform, er også med. Og vi arbejder hele tiden på at udvikle vores tjenester.”


Både Steffen Meyer og IT-manager Peter Christiansen fremhæver registreringen og de tilknyttede services som et område, der for alvor får NetHires løsning til at skille sig ud.


“Alt udstyr registreres via en QR-kode, og den er nøglen til en lang række services, vi tilbyder vores kunder,” forklarer Peter Christiansen og uddyber: “Man scanner koden og får alle informationer om det pågældende udstyr med det samme. Det være sig eksempelvis manualer, certifikater og instruktionsvideoer. Den datadrevne platform, vi har udviklet sammen med Nextagenda, giver os stor manøvrefrihed, og vi er slet ikke færdige med at udforske og udbygge digitaliseringens potentiale. Adgang og anvendelse af big data bliver en afgørende konkurrenceparameter, og her kan vi tilgodese vores kunder.”


UDFORDRING

  • Facilitering af kompleks materieludlejning
  • Etablering af platform til datadrevet forretningsudvikling og styring
  • Adgang til data og rapporter baseret på roller
  • Migrering til skyen af drift og tjenester


LØSNING

  • Strukturering af data og rollebaseret sikkerhed
  • Datadrevet løsning baseret på Microsoft Power BI
  • Migrering til skyen i form af Microsoft Azure
  • Løbende udvikling af tjenester og dashboard


FORDELE

  • Cloudbaseret platform med maksimal oppetid
  • Intet besvær med stort, on-premise datacenter
  • Kompleks tjeneste – nemt tilgængelig via app
  • Maksimal udnyttelse af dyrt udstyr i branchen


Kontakt os

Kontakt os
Må vi sende marketingmateriale til dig? Ja tak.:
Om nuværende produkter og services fra Konica Minolta Business Solutions Europe GmbH og fra andre samarbejdspartnere i gruppen, der er skræddersyet til mine personlige interesser. Dine data vil blive behandlet i overensstemmelse med vores Privatlivspolitik.

Felter med en * skal udfyldes!

Note - your current cookie settings will exclude you from receiving promotional updates via email! To allow those updates, update your cookie settings