Nyt trådløst netværk as a service hos Thermex

Nyt trådløst netværk as a service hos Thermex

Nyt trådløst netværk as a service hos Thermex

Hos Thermex A/S levede det trådløse netværk ikke længere op til dagens standard og fremtidens krav. Det resulterede i en Cisco Meraki-løsning fra Konica Minolta, som får afdelinger, filialer og kontorer til at hænge bedre sammen. Det hele under én paraply og med central administration via skyen.


I dag har Thermex et partnerskab med Konica Minolta om drift og overvågning af netværket og accesspunkterne. Det betyder, at der er flere til at sørge for, at alle medarbejdere konstant er online og produktive.


Torben Haugaard Nielsen
quotation marks

Konica Minoltas præsentation af mulighederne virkede meget tillokkende, og deres muligheder for at overvåge og drifte var medvirkende til vores valg.

Torben Haugaard Nielsen

IT-ansvarlig, Thermex

Netværk as a Service

”Vores ønsker til det nye trådløse netværk var ganske klare,” fortæller Torben Haugaard Nielsen, som er indkøber og IT-ansvarlig hos Thermex A/S, den store danske producent af emhætter. ”Det skulle være én, samlet løsning til vores tre lokationer i Hjørring, Rødovre og Gøteborg, vi skulle ikke selv stå for vedligeholdelsen, og så skulle vi være i stand til at administrere det hele super enkelt via et nemt interface.”


”Vi kunne se, at Cisco Meraki kunne være svaret på at foretage en digital oprydning af vores netværksinfrastruktur én gang for alle med en løsning, som er as a service og derfor ikke belaster vores interne IT-ressourcer,” forklarer Torben Haugaard Nielsen. 


Grundigt forarbejde er helt afgørende 

Konica Minolta kan skrive under på forløbet og kan desuden understrege, at det indledende forarbejde spiller en meget afgørende rolle.


Thermex har et meget stort lager, hvilket betød, at Konica Minolta måtte foretage meget præcise opmålinger og analyser for at sikre, at alle kunne komme på nettet uanset lagerbestand. Derfor understreger Morten Juel Vangsted, Konica Minolta, at forarbejdet er vigtigt i denne type af opgaver: 


”Vi så på, hvordan det hele kunne dækkes, og hvor vi forventede, at der ville være de største udfordringer. I sidste ende resulterede det i en løsning med i alt 19 Cisco Meraki-accesspunkter. Og ser vi på hele backoffice-delen spillede det yderligere ind, at kunden gerne ville have opdelt netværket i tre dele.”


Adskilte netværk under samme administration

For Thermex er det helt centralt, at lagerpersonalet med deres håndscannere har konstant oppetid på nettet. Men der er også brug for netværk til de administrative brugere og til husets gæster. Derfor valgte Thermex at opdele det nye, trådløse netværk i tre logiske dele.


”Den ene del af netværket er forbeholdt håndscannere og bærbare terminaler i bygningerne. Den anden del er til alle mobile enheder, og så er den tredje del af netværket et gæstenetværk,” forklarer indkøber og IT-ansvarlig Torben Haugaard Nielsen. 


”Selv om det hele administreres under én paraply, så giver det os blandt andet den fordel, at vi kan tilpasse sikkerhedsniveauet på hver del for sig. Et gæstenetværk behøver for eksempel ikke samme grad af sikkerhed som det interne netværk.”


Der er naturligvis integreret en firewall i systemet, og netværket bliver løbende overvåget. Derfor kan man gøre det let for husets gæster at logge på – og dermed gøre deres besøg til en bedre oplevelse – uden at gå på kompromis med sikkerheden for virksomhedens livsvigtige data.


Partneraftalen forlænget fra 1 til 3 år

”Efter udvikling og implementering af løsningen, indgik vi en 1-årig samarbejdsaftale med Thermex. Til vores store glæde er den ved aftalens udløb blevet erstattet af en 3-årig samarbejdsaftale, og det tager vi som et udtryk for, at Cisco Meraki-løsningen var det rette valg, og at Thermex kan se fordelen i at kunne skalere den efter behov i de kommende år,” fortæller Morten Juel Vangsted, Konica Minolta.


Torben Haugaard Nielsen kan bekræfte, at løsningen i det daglige fungerer godt, og at han og kollegerne er glade for de administrative fordele, de kan høste fra systemet.


”Som nævnt er vi mindre sårbare nu, hvor Konica Minolta overvåger løsningen, og hvor vi derfor bliver orienteret og holdt på forkant med tingene, hvis en truck for eksempel har slukket for et accesspunkt, uden at medarbejderen har lagt mærke til det,” siger den IT-ansvarlige indkøber. ”Derudover er der klare fordele i at kunne styre det hele fra ét sted, hvor vi kan tilpasse, ændre, justere og følge med i tingene. Det hele er blevet meget mere strømlinet på tværs af afdelingerne, og det sparer os kostbar tid.”


”I dag er Hjørring, Rødovre og Gøteborg på Meraki-løsningen, men måske kommer for eksempel Finland også på i fremtiden. Den allerede eksisterende løsning er heller ikke fuldstændig statisk, for med heatmapping kan vi se præcist, hvordan netværket bliver brugt, og om vi måske har for lille eller for stor dækning i bestemte sektioner. Vi er blevet godt rustet til fremtiden med Cisco Meraki,” afslutter Torben Haugaard Nielsen.




Kontakt os

Kontakt os

Må vi sende marketingmateriale til dig? Ja tak.*
Om nuværende produkter og services fra Konica Minolta Business Solutions Europe GmbH og fra andre samarbejdspartnere i gruppen, der er skræddersyet til mine personlige interesser. Dine data vil blive behandlet i overensstemmelse med vores Privatlivspolitik.

Felter med en * skal udfyldes!