HBO Novas stigende ordretilgang inden for etiketter under pandemien genopliver investeringsaftale med Konica Minolta

| 2. jul 2020

En investering i totalsystemer til digitaltryk og efterbehandling samt konsulentbistand fra Konica Minolta baner vejen for nye vækstmarkeder inden for etiketter efter fusionen mellem de to skandinaviske trykkerier Haugesund Bok & Offset (HBO) og Nova Print Stavanger AS, hvis ekspertiseområder supplerer hinanden.


Konica Minoltas produktionspresse AccurioLabel 230 med digital roll-to-roll-toner kommer til at indgå i HBO Nova AS' produktionsanlæg i Haugesund, Norge i juli. Etiketterne vil blive færdiggjort på Grafisk Maskinfabriks efterbehandlingsenhed DC 330, en specialudviklet konverteringsenhed til digitaltryk af etiketter, som vil blive installeret på samme tid.

Den komplette konverterings- og efterbehandlingsenhed fra Konica Minolta vil gøre det muligt for HBO Nova at tilbyde virksomhedens kunder digitalt trykte selvklæbende etiketter til ethvert tænkeligt formål, i små og mellemstore udgaver, i den bedst mulige kvalitet. Et nichemarked, der allerede udforskes aktivt, er fremstilling af etiketter til øl efter en kraftig stigning i antallet af mikrobryggerier, men også nationale og internationale bryggerier, som allerede er kunder, kan bruge HBO Novas tilbud om selvklæbende etiketter trykt på den nye Konica Minolta AccurioLabel 230 til nichemarkeder.  Fødevaresektorerne – herunder kød og tomat – er også klar til produktion af digitale etiketter, hvor HBO Nova ser muligheder lokalt såvel som i Vesteuropa og i Mellemøsten.

Aftalen om maskininvesteringer var oprindeligt planlagt til at skulle træde i kraft i marts, indtil Covid-19 resulterede i lockdown og forsinkelse. Men eftersom etiketvolumenerne fortsatte med at stige, besluttede HBO Nova at gå videre to måneder senere.

Orjan Risanger, ny administrerende direktør for HBO Nova, udtaler: “Jeg vil gerne understrege, hvor utrolig glade vi er for Konica Minoltas rettidige omhu og ekspertise i forbindelse med at hjælpe os frem til, hvor vi er i dag. Personalet har lyttet, rådgivet om digitale processer og kommercielle aspekter for at skabe en platform, der gør det muligt at opbygge betydelige nye indtægtskilder. Det var været både spændende og givende for alle parter, og vi ser frem til et fortsat godt samarbejde. Servicemodellen er også ekstrem vigtig. Og den har været rigtig god fra Konica Minolta. Der kan være reelle problemer, hvis servicen er upålidelig."

Ragnar Brynildsen, der er CEO for Nova Group International AS Group CEO, siger: "Emballageindustrien er et vækstmarked i hele verden. Men kunderne kræver nu kortere gennemløbstider og personlige produkter, især i takt med at flere og flere mindre varemærker kommer på markedet. Og de kræver flere og flere lokale produkter og serviceydelser.

“Før vi valgte denne løsning fra Konica Minolta, havde vi set virksomhedens konkurrenter efter i sømmene. Men der var ikke noget på markedet at sammenligne med, når vi taler om produktets kvalitet og den tilbudte service og ekspertise. Konica Minoltas løsninger er det rette for os. Det er en win-win-situation for alle involverede parter. Vi kan ikke afsløre det hele nu og her, men vi går målrettet efter at vækste på markedet. Det er ikke kun et drømmescenario.”

Edoardo Cotichini, Team Manager Industrial Printing, Konica Minolta Business Solutions Europe, siger: “Fra vores kundefeedback ved vi, at vores dedikerede markeds- og rådgivningstilgang virker. Verden over, døgnet rundt hjælper vi vores kunder med at føre deres idéer ud i livet.

“HBO Novas stigende ordretilgang inden for etiketter under den coronavirusrelaterede lockdown afspejler vores egne brancheundersøgelser, hvor kunder rapporterer om en stigning i digital produktion. Og selvom mange virksomheder har reduceret deres arbejdsstyrke på stedet under lockdown, var AccurioLabel-trykpresserne det oplagte maskinvalg takket være deres brugervenlighed, ekstreme kvalitet og driftssikkerhed.”