Besparelse på over 190.000 færre kørte kilometer på servicebesøg i løbet af ét år

| 15 april 2021

Konica Minolta lancerer AIRe Link efter en vellykket pilotfase og sigter mod at spare 1 milliard færre kørte kilometer på servicebesøg i løbet af de næste fem år

Som følge af COVID-19 pandemien intensiverer Konica Minolta sin fjernsupport i Europa. Efter en vellykket pilotfase på 1 år lancerer Konica Minolta nu AIRe Link – værktøjet til Instant Remote Visual Support og går fra den åbne betaversion til produktionsversionen. AIRe Link giver kunden mulighed for selv at foretage fejlfinding eller -løsning via deres eget udstyr, samtidig med at de bliver guidet ved hjælp af fjernsupport af Konica Minolta. Derudover tilbyder Konica Minolta løsningen til eksterne virksomheder til brug i andre brancher.


"Coronaviruspandemien har sat spørgsmålstegn ved mange service- og supportprocesser. Hos Konica Minolta har vi også været nødt til at spørge os selv, hvordan vi kunne sikre ensartet høj kvalitet af vores serviceydelser samtidig med at vi undgår besøg hos vores kunder for ikke at bringe deres og vores medarbejderes sundhed i fare. Som følge af disse overvejelser har vi udviklet løsningen "Remote Services by Default". Som navnet antyder, vil vi gerne yde fjernservice- og support til kunderne. For vores kunder betyder det først og fremmest, at vi langt hurtigere kan yde dem service og support, så deres problemer kan løses hurtigere. Hver gang vi undgår et onsite servicebesøg, sparer vi også på CO2 -udledningen", understreger Andé Ziemann, Head of Service & Support hos Konica Minolta Business Solutions Europe. "AIRe Link er det perfekte supplement til vores løsning "Remote Services by Default". Brugen af AIRe Link gør det langt hurtigere at foretage fejlfinding og -løsning, hvilket betyder, at vores serviceteknikere kan undgå mange onsite servicebesløg, foretage hurtigere fejlfinding, reducere omkostningerne og spare på CO2 -udledningen. I det år, hvor vi har benyttet AIRe Link, har vi allerede sparet mere end 3.800 onsite servicebesøg i hele Europa, hvilket svarer til en besparelse på 190.000 færre kørte kilometer på servicebesøg. Det svarer til 26,7 ton CO2 -udledning. Ved at benytte AIRe Link internt og ved også at tilbyde det til eksterne virksomheder sigter vi mod at spare 1 milliard færre kørte kilometer på servicebesøg i løbet af de næste fem år, hvilket svarer til at der spares 168.000 ton i CO2 -udledning."
 
Som cloud-løsning giver AIRe Link den tekniske support mulighed for at se, hvad kunden ser ved hjælp af kameraet på kundens smartphone eller tablet. I stedet for at installere en applikation eller oprette en konto skal kunden blot klikke på et link til en support-invitation, der sendes via sms, hvorefter en session åbner i browseren på deres smartphone eller tablet. Den tekniske support kan også benytte en live-markør eller snapshots af kundens skærm til at guide kunden visuelt igennem fejlfinding og -løsning.
 
Konica Minolta har allerede implementeret løsningen på serviceteams i 26 af sine 30 NOC'er i Europa for at reducere antallet af onsite servicebesøg, sikre højere biosikkerhed, reducere CO2 -udledningen, øge kundetilfredsheden og øge effektiviteten i service- og supportafdelingen.
 
AIRe Link til andre brancher
Ud over at AIRe Link anvendes internt hos Konica Minolta i Europa, kan andre brancher gøre brug af værktøjet til deres enheder eller maskiner. Mere end 1.200 eksterne serviceteknikere oprettede en konto i AIRe Link i den åbne betafase. Et eksempel på dette er Bruker Corporation, en global virksomhed, der leverer højtydende videnskabelige instrumenter og analytiske og diagnostiske løsninger til molekylær- og materialeforskning samt til industriel og anvendt analyse. Virksomheden har også et serviceteam i Brno, Tjekkiet. Derfra yder virksomheden support til mange kunder i Østeuropa, som anvender Daltonik-instrumenter. "Hvis vi har et problem med vores Bruker Daltonik-enhed, giver AIRe Link os mulighed for straks at se, hvad kunden ser. Vi kan ofte finde eller løse fejlen via fjernsupport ved hjælp af AIRe Link, så vi undgår fysisk besøg hos kunden. Kunden får en hurtigere løsning, og vi sparer rejseomkostninger og CO2-udledning. Det forbedrer også kundetilfredsheden betydeligt og sikrer servicemedarbejdernes velbefindende," siger David Burian, Head of Service hos Bruker. Efter disse positive erfaringer og tusindvis af euro i omkostningsbesparelser på service og support har Bruker integreret AIRe Link i deres standard service- og supportprocesser.
 
AIRe Link fås i to versioner: en gratis grundpakke og en professionel pakke til 360 euro pr. bruger om året. Kunder fra den åbne betafase har rapporteret om besparelser på servicebesøg på op til 10.000 euro om året pr. bruger takket være AIRe Link. Ser man på omkostningerne alene, giver det et øjeblikkeligt investeringsafkast.
 
Denne kundeorienterede tilgang til øget brugervenlighed og support til kunderne ved hjælp af AIRe Link blev også anerkendt af Keypoint Intelligence, hvor Konica Minolta for anden gang modtog BLI PaceSetter Award for Serviceability and Support 2020-2021 i Vesteuropa.
 
Læs mere om Airelink 
 


Kontakt

Kontakt

Pernille Juul

Marketing Manager

Konica Minolta Danmark

pernille.juul@konicaminolta.dk