Fra jord til bord: En label siger mere end 1000 ord

| 16. jul 2020

Den kritiske forbruger er kommet for at blive, og det stiller høje krav til, hvad man kan og skal formidle om sin vare. Kampen om kunderne ligger nu i høj grad i emballagen og i det lille label, der med få midler skal overbevise kunden om, at netop den vare fortjener en plads i indkøbskurven


Dyrevelfærdsmærket, Blomsten, Svanen, Ø-mærket, EU’s økologimærke, Nøglehulsmærket, Astma- og allergimærket og listen fortsætter. Det er en stille, men ikke ubetydelig kamp, der de seneste år bliver udkæmpet på de forskellige produkters labels. Kampen om den kræsne forbruger tager til, og med den ultrabevidste generation Z’s ankomst til kundekøen i detailhandlen er der nu endnu større grund til at fortælle, hvorfor netop dit produkt har en eksistensberettigelse. 


Ifølge undersøgelser mener den nye generation af forbrugere, at man kan gøre en forskel gennem sit forbrug. Særligt bæredygtighed og økologi ligger højt på listen over forventninger og krav til produkterne, hvilket den nye generation af forbrugere ikke har noget imod at betale ekstra for. Men det er ikke kun de såkaldte Z’ere og millennials, der ikke bare smider hvad som helt i kurven, nej, de bevidste og kritiske forbrugere findes i alle aldre, og de leder efter produkter, som de kan holde af og stå inde for. Derfor skal det lille label fortælle en hel historie - og ikke bare opremse en liste af ingredienser, allergener og kalorier. 


De mindre virksomheder skal fortælle historier

Hos Konica Minolta laver de digitale labelmaskiner, og her ser de særligt muligheder for de mindre virksomheder, når det handler om at fortælle de unikke historier om produkterne. Mindre betyder nemlig oftere mere lokalt, menneskeligt og troværdigt, så de har mange af de rigtige ingredienser til at give den gode “fra jord til bord-fortælling”, når det fx handler om fødevarer. Og det skal de i endnu højere grad gøre, mener de hos Konica Minolta. Deres maskine er nemlig udviklet til at kunne producere også ganske små label-oplag, blandt andet fordi markedet er blevet mere omskifteligt, hvor blandt andet sæson, højtider og specialtilbud hele tiden har indflydelse på label og emballage i det hele taget. 


Hans Jensen, der er ekspert i labelproduktion i den globale virksomhed forklarer, hvorfor det er smart at fokusere mere på den selvklæbende label til produkterne:


“Indtil nu har mange mindre virksomheder skullet ud og bestille deres labels hos en leverandør, men det behøver de ikke længere. Nu kan de selv stå for deres labelproduktion, hvilket giver dem fleksibilitet og muligheder for at specialdesigne deres labels til særlige begivenheder eller kampagner,” fortæller han og fortsætter: “Og det har aldrig været nemmere, for maskinen kan passes af alle.” 


Hans Jensen
quotation marks

Indtil nu har mange mindre virksomheder skullet ud og bestille deres labels hos en leverandør, men det behøver de ikke længere. Nu kan de selv stå for deres labelproduktion. Og det har aldrig været nemmere.

Hans Jensen

Presales, PP/IP

Augmented Reality byder forbrugeren ind

Ifølge Hans Jensen hos Konica Minolta er der uanede muligheder, når det kommer til at skabe enestående fortællinger om sine produkter. Storytelling behøver nemlig ikke kun at ske på skrift - det kan også ske langt mere visuelt og interaktivt. Det er dette års Hus Forbi-kalender et eksempel på, forklarer Hans Jensen:


“Vores seneste projekt med Hus Forbi tog udgangspunkt i, at de forbipasserende har alt for travlt med kigge i deres telefoner til at lægge mærke til de hjemløse i gadebilledet. Derfor spurgte vi os selv: Hvordan kan vi komme tættere på hinanden? Resultat blev enestående, for med AR-teknologi lykkedes det at opleve den hjemløses fortælling på skærmen. På den måde linkede vi papir og teknologi sammen og kom i øjenhøjde med hinanden.”


AR står for augmented reality, og teknologien lægger et digitalt lag på vores fysiske virkelighed gennem telefonen. Man kender blandt andet konceptet fra det populære Pokémon GO, hvor man kan møde de mange pokémons i den virkelige verden. Og ifølge Hans, så giver teknologien mulighed for storytelling på et helt nyt niveau:


“Mulighederne er ubegrænsede. Med teknologien kan du vise, hvordan køerne, der har produceret mælken rent faktisk har haft det. Du kan vise, hvordan æblerne er blevet plukket, og du kan se de fritgående høns. Det eneste, man skal gøre, er at scanne mælkekartonen, æbleposen eller æggebakken, og så kommer det frem. Det er virkelig en effektiv måde at fortælle en historie på, og det er kun fantasien, der sætter grænser.” 


Those who tell stories rule the world, lyder et gammelt ordsprog. Og selvom det i øjeblikket er fødevarer, der for alvor bliver mødt af et kritisk blik fra forbrugerne, er andre brancher ikke nødvendigvis undtaget i fremtiden. Derfor understreger Konica Minolta, at storytelling - og ikke mindst labels som middel til det - kan benyttes af alle slags virksomheder.


Relaterede nyheder

Relaterede nyheder