Hvad vil der ske i 2021 inden for produktionsprint?

| 15 december 2020

Indsigt fra Konica Minolta

Kommentar fra Edoardo Cotichini, Senior Manager Professional Print og Hidetoshi Omo, Head of Centre of Competence KM-1, Konica Minolta Business Solutions Europe


Det er svært at tro, at der for mindre end et år siden var få mennesker i Europa, der havde hørt om coronavirus eller havde forestillet sig, hvor meget den ville komme til at påvirke vores arbejds- og privatliv. Men uanset hvad der sker med verdensøkonomien, vil printbranchen, især den digitale del, forblive robust og fortsat spille en vigtig rolle i vores hverdag.

Enhver krise vil fremskynde tendenser, der allerede var i gang som fx stigende fokus på automatisering, online printindkøb og webshops samt naturligvis den uundgåelige overgang fra analog til digital teknologi. Automatiseringen vil også medføre en tendens til totalproduktion fra start til slut samt en efterspørgsel efter produktionsmaskiner, der kræver færre og mindre kvalificerede operatører.


Digital teknologi vinder terræn

Der er ingen tvivl om, at digital teknologi fortsat vil vinde terræn i forhold til den traditionelle litografisektor. Trykkerier bliver tvunget til at udvide deres udbud af digitale printydelser i takt med, at mængden af traditionel offset-/flexografitryk forsvinder. 

I en blog  med overskriften “Can COVID Accelerate the End of Offset Printing?,” peger German Sacristan på nogle positive tendenser i trykkeribranchen, herunder en kraftig stigning i mange emballageapplikationer. Det giver mening at være mere målrettet og effektiv, når man kommunikerer med kunder og potentielle kunder. 
"Det er meget sandsynligt, at denne krise vil favorisere digitaltryk på nogle områder," siger Edoardo Cotichini og fortsætter. "Budgetterne til print er ikke forsvundet, og digitaltryk understøtter en mere holistisk og effektiv kommunikation på grund af kortere og mere målrettede job samt Variable Data Printing (VDP).”

Samlet set skrumper volumen for det globale printmarked – men kun lidt. Ifølge forskning foretaget af Smithers , "The Future of Digital vs Offset Printing to 2024" var produktionen, målt i milliarder A4-print, 49.973 i 2014 og forventes at blive 49.654 i 2024.  Digitaltryk er det hurtigst voksende segment. Selv om den overordnede markedspenetrering stadig kun er omkring 5 % hvad angår volumen, har segmentet nu 20 % af den samlede markedsværdi.


Markedet forventes at genvinde sin styrke

IDC-rapporten “Out-of-the-Box and about Box thinking: Industrial and Production Printing in the Aftermath of Covid-19”  fremhæver, hvordan virussen har skabt muligheder, bl.a. i sektorerne etiketter og emballage, indretning, skiltning og tekstiler. En anden markedsprognose  forventer, at markedet retter sig næste år, mens forsendelser af både toner- og inkjet-maskiner faldt dramatisk i midten af den første nedlukning i hele Europa. Den samlede årlige vækstrate (CAGR) forventes dog at falde med 5,2 %.  

Hos Konica Minolta er vi med rette stolte over, at vi fortsat er førende i Vesteuropa inden for produktion af cut sheet-printere/MFP-forsendelser med en markedsandel på 26,1 %.  Vores flagskibsmodel AccurioPress C14000  udskriver 140 A4-sider i minuttet og fremhæves, fordi den er 40 % hurtigere end nogen tonerbaseret enhed fra Konica Minolta. "Maskinerne er målrettet kunder, der ønsker at udvide og strømline deres virksomheder med avanceret automatisering, færre menneskelige kontaktpunkter og højere produktivitet, som resulterer i øget produktion af høj kvalitet og mindre spild," hedder det i rapporten. Af andre højdepunkter inden for Konica Minoltas tonersegment kan nævnes lanceringen af AccurioPrint C750i, der sikrer fuld integrering med cloud-tjenester og fokuserer på grafikerbranchen samt introduktionen af AccurioPress C4080-serien. Begge er også vigtige grundsten i vores voksende portefølje af produktionsprintere.


Produktionsinkjet er vækstmuligheden for digitaltryk

I 2021 vil Konica Minolta komme med vigtige lanceringer, der vil styrke vores markedsledende position inden for enkeltarksproduktion. Der er dog ingen tvivl om, at inkjet er den reelle vækstmulighed for digitaltryk, og produktionsinkjet vil i stigende grad blive set som en levedygtig og fordelagtig løsning til mange avancerede applikationer.  

Det betydelige markedspotentiale var grundlaget for beslutningen om lanceringen af vores AccurioJet digital colour UV inkjet sheetfed B2+ produktionsmaskine. Siden den officielle lancering på drupa i 2016  er det blevet en naturlig brobygger mellem offset og digital print. Nu fortsætter Konica Minolta AccurioJet KM-1e, der blev lanceret i sommeren 2020, med at være drivkraften bag udviklingen fra offset-print til inkjet.   

Den nyeste version af AccurioJet KM-1e kan printe på gennemsigtige, metalliske og farvede medier og stabiliteten for tyndt belagt papir er også forbedret. Der er ingen grund til at bruge digitale lagre eller dyre belægninger. AccurioJet KM-1e drager også fordel af Konica Minoltas patenterede Dot Freeze Technology™, som giver endnu bedre farvestabilitet og konsistens. Slutresultatet er øjeblikkeligt tørre og helt perfekte print. 


Digital udsmykning som vigtig vækstfaktor

Digital udsmykning vil også fortsat være en vigtig vækstfaktor på markedet for produktionsprint og er samtidig en rentabel måde, hvorpå trykkerier og interne trykkerier kan differentiere sig fra konkurrenterne. UV-spotbelægning på definerede områder kan bruges til at forbedre firefarvede digitale print og offset-print med ekstraordinær 3D-haptik. For at vores kunder kun skal handle ét sted har vi styrket vores partnerskab med MGI Digital Technology (MGI) for at udvide samarbejdet mellem vores to virksomheder.

Som global teknologileverandør med en lokal servicestruktur ser vi stadig betydelige muligheder i de kommende år for digitaltryk med vores toner- og inkjetteknologi inden for kommercielle og industrielle printmarkeder.


Håb for en tilbagevenden til en ny normaltilstand

Den aktuelle covid-19-situation har skabt hidtil usete udfordringer, men der er håb om en tilbagevenden til en "new normal" med vaccinerne, der nu kan skimtes i horisonten. Vores højeste prioritet er altid at sikre vores kollegers, kunders og deres familiers sikkerhed og sundhed. Og mens coronapandemien fortsætter med at påvirke hele verden, har vi besluttet os for ikke at deltage på messer i den nærmeste fremtid. Vi vil fortsat sikre en høj leveringssikkerhed for vores leverancer og tjenester til vores kunder i 2021 og fremover.


Fortsat opbygning af en online tilstedeværelse

Vi vil fortsætte med at hjælpe vores kunder med at udforme idéer i samarbejde med dem – både i fysiske og virtuelle møder. Selv om vi anerkender fordelene ved at mødes ansigt til ansigt, fortsætter vi i den aktuelle situation med at opbygge vores onlinetilstedeværelse, sandsynligvis med flere virtuelle showrooms , hvor kunderne interaktivt kan udforske vores vores mange printprodukter. 

Uanset hvad fremtiden bringer, er forpligtelse fortsat at levere den bedst mulige service til alle vores kunder. Vi vil aldrig gå på kompromis, og sundhed og sikkerhed er altid vores førsteprioritet. 

Vi vil fortsat yde dedikeret support til vores kunder døgnet rundt i hele verden via vores autoriserede partnere. 



Kontaktoplysninger 
Silke Ehmann-Cotichini
Konica Minolta 
Business Solutions Europe GmbH 
Telefon: +49 (0)511 7404-5604
silke.ehmann-cotichini@konicaminolta.eu

Termer og produktnavne kan være varemærker eller registrerede varemærker tilhørende deres respektive ejere og anerkendes hermed.
------------------------------------------------------------------------------

[1] Keypoint Intelligences website-blog
[2] Smithers Pira, Executive rapport – The Future of Digital vs Offset Printing to 2024 (Fremtiden for digital- vs. offset-print frem mod 2024) 
[3] IDC tænker ud af boksen: Industri- og produktionsprint i kølvandet på Covid-19, Doc #EUR146199620, juli 2020
[4] IDC-prognose for cut sheet-printere/ MFP for 2020-2024 i Vesteuropa, Doc #EUR145503620, april 2020
[5] IDC markedsandel for cut sheet-printer/MPF, 2019 i Vesteuropa: Vækstmuligheder for produktion af inkjet-enheder, Doc #EUR146876020, oktober 2020
[6] Produktoplysninger for C14000, Konica Minolta website.
[7] Website-historie – Konica Minolta lancerede officielt KM-1 på drupa 2016
[8] Konica Minolta website – vi nytænker produktpræsentationen
[9] Flere oplysninger om professionelt print – Konica Minolta Europe website