IT Services er en succeshistorie i udvikling

| 10 september 2018

Administrerende Direktør Lars Wørzner fortæller om IT Services-rejsen, som Konica Minolta befinder sig på.

Det er over tre år siden, at ITS – IT Services – gav Konica Minolta et helt nyt ben at stå på i den løbende forretningsudvikling. Derfor har vi spurgt adm. direktør Lars Wørzner om erfaringerne hidtil, og hvor rejsen går hen i de kommende år.


STATUS PÅ ITS - STOR SUCCES

Det gav genlyd i branchen, da Konica Minolta med ét slag etablerede ITS som et supplement til den hidtidige kerneforretning, der lagde hovedvægten på kopi, print og dokumenthåndtering. ITS var ikke tænkt som en erstatning for kerneforretningen, men som en måde at brede forretningen ud på og tilbyde kunderne mere. Lars Wørzner, adm. direktør for Konica Minolta, genkalder sig strategien bag den nye satsning.


”Der var både en defensiv og offensiv side af vores strategiske satsning. Den defensive byggede på det faktum, at vores kerneforretning ville stagnere, så vi var nødt til at åbne for nye forretningsområder. Den offensive side af satsningen var ønsket om at tilbyde vores store kundedatabase mere end hidtil og på den måde udbygge samarbejdsrelationerne. Det skulle vise sig, at den offensive del af planen fik vind i sejlene.”


Hvordan kom det hele i gang?

”Vi lagde ambitiøst fra land ved at hyre Danmarks bedste rådgivere på deres felt. Vi fokuserede på IT-infrastruktur og lovede vores kunder, at de nu fik adgang til unikke kompetencer inden for IT som supplement til den hidtidige kerneforretning. Mange af kunderne skulle lige vænne sig til også at se os som et IT-hus, men vi kom alligevel hurtigt op i fart, blandt andet takket være medarbejderne og deres relationer. Og så var en anden gruppe medarbejdere meget begejstrede for det nye tiltag …”


Hvem var det?

”Det var hele salgsafdelingen, som pludselig havde mere med ’i tasken’ end tidligere, når de skulle i dialog med kunderne. Det krævede ekstra uddannelse af salgsstyrken, men de tog udfordringen op og var begejstrede for at kunne brede deres tilbud langt, langt mere ud end hidtil. Den bedste dokumentation er vel, at vi i starten var 10 medarbejdere tilknyttet ITS, og at vi allerede nu er over 35.”


Fra 0 til 20 procent af omsætningen

Hvor meget fylder ITS så i Konica Minolta i dag – ud over væksten fra 10 til 35 medarbejdere?

”I dag står ITS for 20 procent af vores omsætning – og det tal stiger hele tiden. Vi oplever et utroligt momentum på det forretningsområde, og det er jo oven i vores hidtidige kerneforretning. Print, kopi og dokumenthåndtering er stadig livsnerven – det vil jeg gerne understrege – men ITS har givet en ny dynamik, og i dag har vi ingen problemer med at sælge os selv som et fuldblods IT-hus.”


Og det stritter ikke i for mange retninger?

”Nej, tværtimod! Print, kopi, dokumenthåndtering, digitalisering, workflow, forretningssystemer og IT-sikkerhed – det hele smelter sammen i dag, og med ITS om bord kan vi varetage hele processen for kunden. Husk på, at Danmark helt overordnet set er uhyre langt fremme inden for digitalisering, når man sammenligner med andre markeder. Vi er nødt til at holde os et skridt foran og tilbyde kunderne en ubrudt kæde af digitale serviceydelser for at holde os relevante. Her har ITS vist sig som et stort aktiv.”


Tilfredshed er den bedste drivkraft

Hvad er det ellers, der giver momentum til forretningen?

”Vi måler hele tiden på tilfredsheden både internt og eksternt, og her ligger Konica Minolta godt til. Medarbejdertilfredsheden er meget høj, og derfor kan vi stadig tiltrække og fastholde de bedste hoveder i branchen. Det er helt uvurderligt. Vores kundetilfredshed ligger også helt i top, og det ser vi naturligvis som et tegn på, at vores service og rådgivning er seriøs og troværdig.”