Konica Minolta kommenterer tendenser og forudsigelser på labelmarkedet 2020

| 10 december 2019

Vi går nu ind i et nyt årti, hvor vi ser frem til at fortsætte vores vækst på et labelmarked, der er klar til en omfattende digitalisering. Den samlede markedsindtrængning er stadig relativt lav, så der er masser af vækstmuligheder i et marked, som er i forandring, og hvor digitaliseringen nærmer sig med stormskridt.


Der er ved at ske en grundlæggende forandring i branchen frem mod kortere kørsler, just-in-time-produktion og kundetilpasning, hvor labelprintere og konvertere skal bruge print i højeste kvalitet. Disse tendenser vil fortsætte med at forme labelmarkedet fremadrettet.


Brands driver forandringsprocessen fremad ved at gøre mindre trykmængder obligatoriske; evnen til at printe digitale labels er i stigende grad et leverandørkrav. Forskning fra Finat Radar viser, at 73 % køber digitale labels, fordi de ved, at det er det bedste match til nogle anvendelsesområder. Konvertere bliver stadig dygtigere til digitaltryk og til salg af digitaltryk. Andre vigtige markedsdrivere er mere målrettet markedsføring, effektiv produktion, bæredygtighed og Variable Data Printing. Alle bidrager til den samlede stigning i væksten på markedet for digital farvelabelprint. En anden vækstdriver er indførelsen af nye omkostningseffektive produktionsmaskiner som f.eks. vores egen AccurioLabel 230. 


Mens vores kunder primært bruger deres maskiner til labelproduktion, kommer der i stigende grad fokus på foldekarton og fleksibel emballage. En yderligere fordel – både inden for labels og emballage – er, at brands i stigende grad ønsker at tilføre værdi gennem innovative, dekorative og taktile elementer i det trykte emne – og det er lige netop her, digitaltryk giver klare fordele.


I denne henseende giver de digitale teknologier, som f.eks. vores strategiske partner MGI tilbyder, labelkonvertere mulighed for at tilbyde kreative serviceydelser og erobre nye forretningsområder. For eksempel producerer MGI's JETvarnish 3DWeb Digital Enhancement-presse til labels og fleksibel emballage flad og 3D spot-UV-coating, 3D-prægede lakteksturer og flad og præget folie. 


Prognoser fra Keypoint Intelligence/InfoTrends viser, at omsætningen inden for digital farvelabelprint og emballageprint på globalt plan vil stige med over 65 % til næsten 800 mio. USD i en femårig periode frem mod 2021 . Den samme kilde forudsiger, at printværdien for print via apps vil stige med 175 % i samme periode.  


Det nye årti varsler en anden vigtig milepæl inden for digitalt tonerprint for Konica Minolta med installation nr. 500 af vores AccurioLabel labelprinter. Det har været en helt utrolig succeshistorie, især i lyset af at vi først gik ind på labelmarkedet for lidt over fire år siden.


Vi ved godt, at andre leverandører vil bevæge sig ind på dette vækstmarked i fremtiden. Alle vil tænke på speed-to-market, på at gøre bedst brug af korte kørsler og kreative løsninger og på at give denne merværdi videre til kunderne. 


AccurioLabel 230 er den nyeste model i Konica Minoltas familie af labelprintere. Hastigheden er blevet øget med 73 %, produktiviteten er blevet forbedret, der er mulighed for overprint, der kræves ikke opvarmning mellem opgaverne, der er mindre spild og printregistreringen er mere præcis. På Labelexpo i september fremviste vi for første gang en af vores AccurioLabel 230'ere med en flexo-station til hvid inline-print. Den er udviklet med den danske virksomhed Grafisk Maskinfabrik (GM), som er vores europæiske produktionspartner. Fra den feedback, vi har fået, ved vi, at den med sin øgede kapacitet bliver en holdbar løsning for større labelkonvertere, som er på udkig efter en trykmaskine til at supplere deres digitale high-end-printsystemer. 


Men det handler ikke kun om teknologien eller kvaliteten. Som et led i vores tilgang som relationsorienteret virksomhed indhenter vi aktivt ekspertise fra kunder, partnere og brandejere i forhold til inkjet- og tonerbaserede systemer. Udviklingen af vores AccurioPress-teknologi er et perfekt eksempel på, hvordan vi lytter nøje til vores kunder og forbedrer vores produkter på basis af deres feedback.


Døgnet rundt hjælper vi vores kunder i hele verden med at forme idéer. Vores dedikerede markedstilgang fungerer. Sammen med vores kunder nytænker vi, hvad der er muligt inden for labelprint, hvilket er en anden god grund til, at vi ifølge tal fra InfoSource nu er den næststørste aktør på markedet. Og vi ser ingen tegn på, at væksten aftager. 


I fremtiden vil vi fortsætte med at yde praktisk hjælp og support, forudse kundernes behov og forvandle dem til innovative løsninger i en samarbejdsbaseret partnerskabstilgang. Digitalisering er fremtiden. Og den kommer med stormskridt.


[1] Finat radar 10 – 2018

[2] Color Digital Label and Packaging Presses – A Forecast Presentation, Bob Leahey, July 2017, Keypoint Intelligence