ARTIKEL

TILBAGE

Coop gør butikkerne digitale!

Strategisk forståelse gjorde udslaget, da Coop valgte Konica Minolta som partner og leverandør af Wi-Fi til sine mere end 1.100 butikker. Wi-Fi bliver fundamentet i at gøre butikkerne digitale og skabe nye løsninger til kunderne.

Coops koncernledelse har besluttet at øge Coops teknologi-investeringer som led i en omfattende digitaliseringsrejse. Coop var fra starten klar over, at man ville være nødt til at finde samarbejdspartnere med dyb strategisk teknologiforståelse og skabe stærke relationer med dem for at kunne lykkes med projektet.

Wi-Fi i butikkerne bliver selve omdrejningspunktet for de services, man kan levere til både kunder og medarbejdere i butikkerne. I forhold til medarbejderne vil nye digitale services samle sig om, at medarbejderne kan bruge mere tid på at rådgive og servicere kunderne og mindre tid på opgaver som f.eks. kassebetjening og manuelt tjek af lagerbeholdning o.l.

- Vi vil gerne frisætte medarbejderne og give dem værktøjer, så de kan bruge tiden på at hjælpe og rådgive kunderne. F.eks. kan man forestille sig, at kunder, der mangler hjælp til at vælge den rigtige vin, det bedste kød eller vil vide mere om nogle lokale grøntsager via deres smartphone, kan tilkalde den nærmeste medarbejder, der ved mest om eksempelvis vin, siger Bjørn Langhorn Lundt, der er Head of Procurement i Coop Technology. 

Målet er bedre service
I Coop benytter man sig allerede af ’Bip og Betal’ i udvalgte butikker. Her kan kunderne med deres Coop-app selv scanne varerne efterhånden som de lægger dem i indkøbsvognen. Løsningen forudsætter, at der er god Wi-Fi-dækning i hele butikken, så kunderne ikke oplever besvær med at scanne deres indkøb.

- Målet er ikke at reducere medarbejderbehovet i butikkerne, men at give dem mulighed for at skabe merværdi for kunderne. Vi vil via digitale værktøjer give medarbejderne helt nye muligheder for bl.a. uddannelse, men også for at være en aktiv del af det lokalsamfund, de betjener. Medarbejderne skal via appen kunne oprette nye lokale varer og markedsføre dem over for de lokale kunder, der er interesserede i den type information, siger Bjørn Langhorn Lundt og fortsætter:

- Vi kan også sagtens forestille os, at nogle medarbejdere får en sommelieruddannelse eller andre uddannelser baseret på vores digitale platform. Med tiden bliver medarbejder-appen omdrejningspunktet i vores digitale dialog og kommunikation mellem medarbejdere og ledere lokalt og nationalt. 

De enkelte butikker og deres fysiske rammer er meget forskellige, men trådløs teknologi giver en masse fleksibilitet omkring indretning af butikken, så man i fremtiden kan flytte rundt på kasseterminaler og andet udstyr uden, at der skal trækkes kabler o.l. 

- Vi vil også let kunne etablere kasser udenfor f.eks. om foråret, når kunderne køber ind til havesæsonen eller om sommeren, når lokale producenter kommer for at præsentere deres varer på et høstmarked, siger Bjørn Langhorn Lundt.

Strategisk samarbejde
Konica Minolta er i fuld gang med at implementere Wi-Fi-løsningen i butikkerne. Opgaven bliver udført af netværksspecialister og teknikere, som sammen har ansvaret for den samlede leverance med at nedtage eksisterende udstyr, der ikke lever op til de krav og visioner, Coop har,  og opsætte det nye og få alt til at køre. Konica Minolta har en stor teknisk supportafdeling på 100 medarbejdere, hvoraf 70 er udekørende teknikere. Hertil kommer IT-infrastrukturafdelingen med godt 40 medarbejdere. 

- Vi valgte Konica Minolta, fordi de bedst forstod vores strategi og kunne beskrive en løsning, der levede op til vores strategiske målsætninger. Efterfølgende har de bevist deres styrke under implementeringen, og vi hører kun positiv feedback på Konica Minoltas teknikere og konsulenter fra uddelere og varehuschefer. For os er det afgørende, at vores leverandører er strategiske samarbejdspartnere, der kan løse de udfordringer, der naturligt opstår undervejs i et stort projekt i partnerskabets ånd, og Konica Minolta er en helt rigtig strategisk samarbejdspartner for os, slutter Bjørn Langhorn Lundt .

- For snart fire år siden startede vi i Konica Minolta Danmark en rejse, der skulle føre os fra at være en aktør på primært print og kopi til at være en strategisk samarbejdspartner på IT-området for Danmarks største virksomheder. Med Coop-samarbejdet må man sige, at vi er lykkedes med denne rejse, uden at sige farvel til vores oprindelige udgangspunkt, hvor vi også har styrket vores position til at være markedsledende på print og kopi, siger Lars Wørzner, der er adm. direktør for Konica Minolta i Danmark.

FAKTA OM LØSNINGEN: Netværket overvåges af Konica Minolta i Ballerup
Løsningen er bygget op omkring Cisco Meraki produkter. Da butikkerne er meget forskellige i størrelse og indretning, varierer det meget, hvor mange access points, hver enkel butik behøver. Typisk mellem 5 og 30 access points, men i nogle af de største Kvickly-butikker ligger man på 40-50 access points. Selve netværket er delt i et kunde- og et medarbejdernetværk.

- Med godt 1.100 butikker med ca. 20 netværksenheder i gennemsnit per butik samt hele netværket, er der meget at holde styr på. Men vi kan overvåge hele netværket centralt fra Konica Minoltas kontor i Ballerup. Herfra kan vi fejlfinde og i mange tilfælde udbedre fejl på netværket. Vi kan også styre politikker for hvilke websider, der må tilgås samt regulere trafikken, hvis det bliver nødvendigt, slutter Frank Stott, der er Business Development Manager i Konica Minolta og projektansvarlig.

For yderligere information kontakt venligst:

Lars Wørzner, adm. direktør
Konica Minolta Business Solutions Denmark a/s
Mobil: 42 65 65 66
Mail: lars.worzner(at)konicaminolta.dk

Frank Stott, Business Development Manager
Konica Minolta Business Solutions Denmark a/s
Mobil: 42143077
Mail: frank.stott(at)konicaminolta.dk

Bjørn Langhorn Lundt, Head of Procurement, Coop Technology
Coop
Mobil: 51 55 56 7
Mail: bjoern.langhorn.lundt(at)coop.dk