Forventninger til labelbranchen i 2023 – indsigt fra Konica Minolta

Langenhagen, Germany 20 December 2022 | 20 december 2022

Kommentar af Carsten Bamberg, Business Development Manager, Konica Minolta Business Solutions Europe

Digital produktion af labels er blevet mainstream, idet næsten 35 % af den samlede værdi nu er fuldt digital eller involverer hybrid print. I et forbløffende skifte overgår digitale løsninger markedet, idet langt flere brands og forhandlere nævner fleksibilitet og hurtig reaktion som de afgørende faktorer for at imødekomme hurtige ændringer i efterspørgselsmønstre i en ny verden af muligheder.


Især for labels og emballage er teknologien ikke blot forblevet ukuelig midt i de globale udfordringer. Der er store positive tegn, mens vi bevæger os fremad mod overgangen fra analog til digital. Det er som lyden af kavaleriet, der kommer tættere og tættere på, højere og højere. Udviklingen kan ikke stoppes.


Skabelse af nye muligheder 

Med accelererende tendenser såsom automatisering, onlinekøb af print og webshops ser vi overalt muligheder for kunder, der vil sætte gang i printmuligheder, når de træder ind i en ny verden af muligheder skabt af nye programmer, som kun kan leveres via digital produktion.

Sammen med cloud-løsninger er workflow, software og procesautomatisering vigtige drivere mod bedre automatisering og effektivitet som en del af overgangen til "den smarte fabrik". Der er muligheder overalt. Markederne for labels og emballage er i konstant vækst takket være digital print, efterhånden som oplagene bliver mindre, og kravene til bæredygtige produktionsmåder gennem reduktion af spild bliver stadigt større. Dette bliver betydningsfuldt, især på grund af globale udfordringer med tilgængelighed af råmaterialer, pris- og energistigninger og manglende færdigheder, der går ud over tilliden.

Men vi ser fortsat yderst positivt på fremtiden. Den digitale labelteknologi vil fortsætte sit indtog på det traditionelle fleks- og offset-område, hvilket er godt nyt for dem, der allerede er aktivt involveret i digital produktion, og for dem, der ønsker at investere.


Vækstvej på kort til label- og emballagemarkeder

Vores optimisme vinder genklang hos andre globale eksperter, som også rapporterer, at betydelige vækstmuligheder vil vise sig i det kommende år og fremover. Eksperterne hos Smithers forventer en vækstvej efter pandemien for label- og emballagemarkederne¹.

I en rapport over de tendenser og drivere, der former fremtidens digitale printmarkeder, kom analytikerne frem til en værdi på næsten 35 % af den samlede værdi for fuld digital eller hybrid labelproduktion. Digital er for længst blevet mainstream. Smithers udtaler, at det globale marked for digitale trykte etiketter var på 12,6 milliarder dollars i 2022, idet det var vokset med en samlet årlig vækstrate på 7,7 % siden 2017, mens mængden voksede med gennemsnitligt 10,8 %.



"Under pandemien skete der en betydelig vækst inden for essentielle forbrugsvarer, idet industri- og bulkemballage krævede labels, mens der skete et fald i efterspørgslen efter mange luksusprodukter", fortæller rapporten. "Digital klarede sig bedre end markedet, idet flere brands og forhandlere nævnte fleksibilitet og hurtig reaktion som vigtige faktorer til at imødekomme hurtige ændringer i efterspørgselsmønstre i en ny verden af muligheder."

Digital labelprint vil nå op på næsten 20 milliarder dollars i 20321, hvor ydeevnen for digitale smalbanemaskiner vil overgå den analoge produktion med indbyggede funktioner til digital dekoration og efterbehandling. I rapporten står der også: "I takt med voksende befolkningstal og et stigende antal af mindre husstande vil labelmængden også vokse. E-handel med enkeltpersoner kræver mere emballage for at beskytte varer i transit. Selvom meget emballage ikke har påtryk (flasker, krukker, dåser, indpakninger, tønder, pyloner, emballageposer, bølgepap, film), kræver noget af det en label."

Labels er uundværlige for den kritiske infrastruktur

Som et andet eksempel på overgangen til digital produktion nævner FINAT², at mere end en tredjedel af respondenterne (37 %) i en nylig undersøgelse svarede, at de vil købe en digital trykmaskine i 2023. Det var en betydelig stigning i forhold til de 21 %, der fortalte, at de ville investere i digitalt udstyr i løbet af det seneste år. Foreningens formand Philippe Voet skriver i FINAT's seneste rapport og analyse for det europæiske marked for smalbanemaskiner: "Labels er uundværlige for den kritiske infrastruktur", og tilføjer, at "labelkonverteringsfirmaer rapporterer, at deres digitale virksomhed er vokset betydeligt som følge af pandemien og det fortsatte behov for hasteordrer."

Data fra forskningsanalytikerne hos IDC viser, at det vesteuropæiske marked for digitale etiketter og printere til emballageproduktion forventes at vokse med en samlet årlig vækstrate på 13,1 % over en femårig periode frem til 20253.

Vi vil fortsætte med at flytte grænserne med vores tonerbaserede teknologi, der har gjort os til de førende på markedet for produktion af digitale labels – lidt over seks år efter vi gik ind i sektoren. Vi henvendte os oprindeligt til små og mellemstore labelkonverteringsfirmaer, men som global teknologiudbyder med en lokal servicestruktur retter vi os nu også mod de avancerede markeder med introduktionen af vores digitale AccurioLabel 400 single-pass-trykmaskine.

De første AccurioLabel 400 starter liveproduktion

Vi følger tidsplanen for de første installationer af vores nye trykpresse i begyndelsen af 2023 efter omfattende intern test og ekstremt positiv feedback fra den første offentlige præsentation af vores nye model. Af vigtige udviklinger i AccurioLabel 400 kan nævnes yderligere omkostningsreduktioner takket være endnu mere holdbare reservedele, tilgængelighed i konfigurationer med 4 og 5 farver og mulighed for at udvide applikationer med hvid toner og en printhastighed på op til 39,9 meter i minuttet.

"Introduktionen af hvid kan ikke overdrives", siger IDC i sin meddelelse om markedet. "De anslåede 3.000 labelkonverteringsfirmaer i mellem- til højvolumenområdet vil byde de forretningsmuligheder velkommen, som denne farvetilføjelse giver. AccurioLabel 400 flytter grænserne for automatisering, hastighed, fleksibilitet og farvefunktioner, så Konica Minolta kan trænge længere ind på markedet for labels og emballage." Rapporten tilføjer, at den nye trykpresse "også understreger Konica Minoltas engagement i innovation og vækst på markedet for labels og emballage".³

 

Men vi kommer ikke til at hvile på laurbærrene. Der er stadig et stort arbejde at gøre med at fortælle markedet om fordelene ved digital produktion. I en partnerskabstilgang er vi fast besluttet på at hjælpe vores kunder med at identificere og låse op for den potentielle digitalisering, det indeholder, og føre deres organisation op på næste niveau for digital modenhed ved at omtænke arbejdspladsen.

Intelligent arbejdsplads

Ud over at fortsætte med at cementere vores position som en af de største producenter inden for digital labelproduktion vil vi også se på det større billede, der kan hjælpe kunderne med at forme deres fremtid. Konica Minolta understøtter en "intelligent tilsluttet arbejdsplads" og tilbyder cloud-tjenester, IT-tjenester, administrerede print- og videoløsninger til fjernarbejde, samarbejde, administration og automatisering af workflows samt sikkerhed.

Labels danner forsyningskæderne for grundlæggende fornødenheder ved at levere et vigtigt værktøj til at formidle information. En ting er helt sikkert: Labels vil fortsat være mainstream.

Og tendensen peger i stadigt større grad på digital produktion.

Konica Minolta Business Solutions Denmark a/s er den markedsledende udbyder af outputløsninger i Danmark. Konica Minolta har med egne produkter inden for IT-services sat gang i en større transformation, der vil markere Konica Minolta som fremtidens IT-services leverandør. Vi er i Danmark ca. 200 ansatte, som omsætter for ca. 400 mio.kr. i form af salg, service og support af løsninger inden for IT, kopi, print og digitale produkter. På verdensplan beskæftiger Konica Minolta ca. 43.000 medarbejdere.

Kontakt

Kontakt

Silke Ehmann-Cotichini

Team Manager Brand Positioning & Architecture, Content Strategy & Development

Corporate Communications International Marketing Division

Silke.Ehmann-Cotichini@konicaminolta.eu

+49 (0) 511 7404-5604