Prognoser for kommercielt print i 2023 – indsigter fra Konica Minolta

Langenhagen, Germany | 19 januar 2023

Kommentar af Olaf Lorenz, administrerende direktør for international marketing, Konica Minolta Business Solutions Europe

I en verden, hvor forbrugerne er blevet mere bevidste om deres forbrug og knapheden på naturressourcer, er digital printteknologi fortsat vejen frem for printudbydere i en verden i hastig forandring. Den digitale tidsalder med kommunikation på tværs af kanaler kan forandre den måde, vi forstår, interagerer og lever på, men den kan aldrig erstatte den begejstring, som trykte medier skaber.


Digitalt print beskrives som en "vækstmotor"¹ for udstyrsproducenter i 2020’erne, og vi ser fortsat et skifte i retning fra analogt til digitalt print, efterhånden som flere og flere mærker og detailhandlere identificerer fleksibilitet, automatisering og hurtig respons som afgørende faktorer for at imødekomme hurtigt skiftende forbrugsmønstre i en ny verden fuld af muligheder.

 

Overgangen fra analogt til digitalt er ikke til at stoppe

Andre strømninger mod fast fashion, små oplag, personlig tilpasning og hurtig levering understøttes af digital print. Der er mange positive aspekter i forbindelse med overgangen fra analogt til digitalt. Det er som lyden af kavaleriet, der kommer tættere og tættere på. Udviklingen er ikke til at stoppe.

 

Med strømninger såsom automatisering, online køb af print og webshops ser vi muligheder overalt for kunder, der ønsker at skabe nye printmuligheder, mens de fortsætter ind i en ny verden af muligheder, som de nye programmer giver, og som kun kan leveres gennem digital produktion.

 

Færre berøringspunkter bidrager til at eliminere risikoen for menneskelige fejl

Fremadrettet ser vi en yderligere indførelse af procesoptimering og automatisering som led i udviklingen af den smarte fabrik. Medarbejdernes færdigheder og kreativitet vil altid være vigtige og værdifulde for trykkerier, men ved at automatisere processer, hvor det er muligt, reduceres lønomkostningerne, samtidig med at produktiviteten maksimeres. Færre berøringspunkter er med til at eliminere risikoen for menneskelige fejl, som kan forårsage dyre forsinkelser eller produktionsfejl.

 

Sammen med cloud-løsninger er workflow, software, procesautomatisering og efterbehandling vigtige drivere for effektiviseringer og skabelse af merværdi som en del af overgangen til den "smarte fabrik". Der er muligheder overalt. Takket være digital print fortsætter de kommercielle og industrielle printmarkeder med at vokse, efterhånden som oplagene bliver mindre, og kravene til bæredygtige produktionsmåder gennem reduktion af spild bliver større. Dette bliver til stadighed vigtigere, især på grund af globale udfordringer med tilgængelighed af råmaterialer, pris- og energistigninger og manglende færdigheder, der går ud over tilliden.

 

Emballage er også en strategisk del af et produkt, hvor print er afgørende. Traditionelt er dette blevet lavet ved hjælp af analoge systemer med produktion i stor skala. Behovet for små oplag, omkostningsreduktioner og hurtige behandlingstider er imidlertid alle faktorer, der nu fremskynder udbredelsen af digitale løsninger inden for dette segment.

 

Kloge strategiske investeringer vil sikre, at trykkerier trives

Mens det analoge stadig dominerer det samlede marked for print både i volumen og værdi, vokser det digitale marked hurtigere og får en større andel af værdien – en udvikling, der blev forstærket af coronapandemien. Ifølge Smithers² vokser værdien af digitalt print i hele Europa som en printproces, fra €27,6 milliarder i 2017 til €41,2 milliarder i 2027 – en ændring på 14,2 %. Med hensyn til volumen vil al digital print vokse fra 351 milliarder A4-print til 582 milliarder A4-print, en ændring på 66 % i samme 10-årige periode. Samlet set vil den digitale værdi vokse fra 16 % af den samlede værdi af alle tryksager og trykt emballage i 2017 til 19,8 % i 2027. Smithers³ fremhæver digitalt print som en "sektor med høj vækst inden for print-for-profit, der også forvandler forsyningskæder og forretningsmodeller".


Den markante stigning i digital print (2017-2027)

 

Inkjet hyldes som en banebrydende teknologi

Der er fortsat vækst inden for farver til enkeltark, elektrofotografi gør en del fremskridt inden for emballage, er veletableret inden for etiketter og vokser inden for kartoner og fleksibel emballage, "men inkjet vil have den største vækst, og mange leverandører proklamerer, at der er tale om en banebrydende teknologi"⁴, og tilføjer, at den opnåelige kvalitet svarer til litografi i procesfarver. Og det er "printprocessen med størst vækst".

Nyt inkjet-udstyr er det udstyr, som udviser størst vækst i mange kategorier⁵. En af disse er arkbaserede inkjetprintere, hvor vi har en vigtig tilstedeværelse med vores flere gange prisbelønnede AccurioJet KM-1-printere, der kaldes "printningens schweizerkniv", fordi de har så mange anvendelsesmuligheder.

Med den digitale printteknologi i fremmarch er vi fortsat meget optimistiske omkring fremtiden. Vores optimisme afspejles også i den 8. drupa Global Trends Report⁶, som peger på en tilbagevendende tillid, til trods for at de globale økonomiske markeder har oplevet flere forstyrrelser i de sidste to år end på noget andet tidspunkt siden Anden Verdenskrig. "Trykkerier og leverandører rapporterer, at de er fast besluttet på at udvide deres forretning og investere efter behov fra 2023," står der i et sammenfatning af rapporten⁷.

Salget af digitale apparater vil stige støt de næste 10 år

Analysefirmaet Smithers⁸ forudser også en konstant stigning i salget af digitale apparater frem til 2032 med et opsving, der betyder et investeringsafkast nær niveauet fra 2017. Salget af nyt udstyr vil vokse med en samlet årlig vækstrate på 2,2 % i den 10-årige periode.

"Nye printmaskiner er drivkraften bag væksten på markedet for digitalt print," står der i rapporten⁹. "I elektrografi findes der enkeltark- og webfed-maskiner med forskellige ydeevneniveauer. Inkjet har et meget bredt udvalg af maskiner – billige bredformatmaskiner, specialintegrationer og en lang række af web- og arkpresser i forskellige formater."

I 2032 vil digitalt print være 230,5 milliarder dollars værd, hvilket svarer til næsten en fjerdedel af alt printet og trykt emballage (knap 30 billioner

print). Rapporten¹⁰ fastslår også, at værdien af digitalt print vil vokse med en samlet årlig vækstrate på 5,8 % fra 2022, mens volumen vil vokse med samme beløb, svarende til en samlet stigning på 75,2 %.



Inkjet er den store vinder. Det udgjorde 61,4 % af værdien af digital print og 62,4 % af volumen i 2017. Inkjet vil stige til 74 % af værdien og 77,5 % af volumen i 2032. Smithers udtaler, at den lavere volumenvækst afspejler udfasningen af kontinuerlig sort/hvid-tonerprint – undtagen i visse sikkerhedsnicher.

   

Vi ser muligheder på både toner- og inkjetmarkedet for vores kunder, da vi sammen med dem søger at nytænke de kommercielle muligheder i et partnerskab. Digital teknologi giver adgang til mange funktioner, som kunder inden for kommercielt tryk, emballage og industri søger for at opnå profitable anvendelser.

Ud over anerkendelser såsom FOGRA-certificeringer for KM-1e HD- og KM-1e-printerne inden for vores inkjetprintere har vi også haft mange positive resultater med vores tonerbaserede systemer, som vi er sikre på at kunne gentage i 2023. For eksempel vandt vores AccurioPrint 7100-serie en BLI (Buyers' Lab Incorporated) 2022 ColorPRO Award fra Keypoint Intelligence mindre end et år efter dens lancering, samt sikkerhedscertificering for legetøj fra TÜV Rheinland (som også blev tildelt til AccurioJet KM-1e).

Giver merværdi på print gennem coating og efterbehandling

Konica Minolta benytter avanceret teknologi og design til sine prisbelønnede printere, fra printere på begynderniveau såsom lanceringen af 100ppm AccurioPrint 2100 til store printere som f.eks. AccurioPress C14000-serien. Sammen med partner MGI anerkender vi den vækst og de muligheder, der ligger i at skabe merværdi på print ved hjælp af teknologier til coating og efterbehandling.

Men vi har ikke tænkt os at hvile på laurbærrene. Der er stadig et stort arbejde at gøre med at fortælle markedet om fordelene ved digital produktion. I vores partnerskabstilgang er vi fast besluttet på at hjælpe vores kunder med at identificere og frigøre det potentiale, som digitaliseringen rummer, og med at nå det næste

niveau i deres organisations digitale modenhed ved at nytænke arbejdspladsen.

Understøttelse af en intelligent tilsluttet arbejdsplads

Ud over at fortsætte med at cementere vores position som en af de største producenter inden for kommerciel og industriel printproduktion vil vi også se på det større billede, der kan hjælpe kunderne med at forme deres fremtid. Konica Minolta understøtter en "intelligent tilsluttet arbejdsplads" og tilbyder cloud-tjenester, IT-tjenester, administrerede print- og videoløsninger til fjernarbejde, samarbejde, administration og automatisering af workflows samt sikkerhed.

Vi ser frem til de muligheder, vi ser forude. Og én ting er sikkert: Pendulet vil svinge mod digital produktion på alle markeder, som vil blive mere og mere fremtrædende.

Konica Minolta Business Solutions Denmark a/s er den markedsledende udbyder af outputløsninger i Danmark. Konica Minolta har med egne produkter inden for IT-services sat gang i en større transformation, der vil markere Konica Minolta som fremtidens IT-services leverandør. Vi er i Danmark ca. 200 ansatte, som omsætter for ca. 400 mio.kr. i form af salg, service og support af løsninger inden for IT, kopi, print og digitale produkter. På verdensplan beskæftiger Konica Minolta ca. 43.000 medarbejdere.

Kontakt

Kontakt

Silke Ehmann-Cotichini

Team Manager Brand Positioning & Architecture, Content Strategy & Development

Corporate Communications International Marketing Division

Silke.Ehmann-Cotichini@konicaminolta.eu

+49 (0) 511 7404-5604