Forudsigelser for 2021 inden for labelbranchen

| 15 december 2020

Indsigt fra Konica Minolta

Kommentar fra Edoardo Cotichini, Senior Manager Professional Print, Konica Minolta Business Solutions Europe


Uanset, hvad der sker med den samlede økonomi som helhed, vil labelsektoren, især inden for digitale etiketter og emballage, forblive robust og fortsat spille en vigtig rolle i vores hverdag.

Enhver krise, såsom Covid-19, vil fremskynde tendenser, der allerede var i gang som fx stigende fokus på automatisering, onlineprintindkøb og webshops samt naturligvis den uundgåelige overgang fra analog til digital teknologi.

"Western Europe Digital Label and Packaging Printer-prognose, 2020-2024" fra IDC gør det klart, at brandejere vil spille en afgørende rolle i en verden i forandring fra analog til digital print på etiketter. Tonerbaserede enheder vil fortsat dominere volumen inden for forsendelser. Prognosens råd lyder endvidere,  "Digital print gør det muligt for brands og producenter at reagere hurtigt på kundernes krav. Den gør det også muligt for brands at forbedre produktionen og forsyningskæden, reducere lageromkostninger og spild og sikre hurtigere time-to-market.”
 

Trykkerier vil i stigende grad vælge digitaltryk

Rapporten viser, at som leverandør erobrede Konica Minolta i 2019 en markedsandel på 19,1 %   i Vesteuropa for digitale etiket- og emballageprintere. Og denne vækst vil fortsætte: "trykkerier inden for etiketter og emballage vil blive tvunget til at udvide digitale servicetilbud, da traditionelle offset-/flexografi-mængder langsomt forsvinder over tid," siger rapporten.

Det afspejler også vores egne erfaringer, da et stigende antal traditionelle etikettrykkerier beder om råd i forbindelse med overgangen til digital print. Og vi er fortsat fortrøstningsfulde på vej ind i 2021, fordi digital print er den eneste teknologi, der kan levere mindre til mellemstore job med en hurtig ekspeditionstid.

Samme IDC-rapport  afspejler også den forventede afmatning i salgsaktiviteterne som følge af faktorer såsom udskydelsen af drupa i 2020 og konsekvensen af Covid-19. Selv om de digitale etiket- og emballageforsendelser i det forløbne år i Vesteuropa er faldet med næsten en tredjedel til lidt over 200 enheder, forventes markedet stadig at sælge omkring 450 enheder om året i 2024 – ikke langt under de forventede niveauer før pandemien. 

Vi ser stadig stigende efterspørgsel efter komplette produktionsprocesser fra start til slut såvel som et behov for produktionsenheder, som kræver færre og mindre kvalificerede operatører. 

Når vi ser fremad vil etiketter fortsat udgøre grundlaget for forsyningskæderne og være et vigtigt redskab til at formidle information. Sundheds-, lægemiddel- samt føde- og drikkevaresektorerne er blandt de sektorer, der fortsat vil være vækstområder for digital etiketprint i fremtiden. 
 

Digital etiketteknologi vil fortsætte væksten 

Digital etiketteknologi vil fortsætte ekspansionen på det traditionelle flexografi-område. Fra erfaringsudvekslinger med kunder står det klart, at trykkerier inden for etiketter og emballage bliver nødt til at udvide udbuddet af digitaltrykprodukter, fordi traditionel offset-/flexografitryk gradvist forsvinder. 

Under den første nedlukning i foråret 2020 viste vores egen  forskning, at sidemængderne i form af lineære meter trykt på Konica Minolta AccurioLabel-trykpresser i hele Europa steg til 150 % i marts 2020 – mens nedlukningsperioden var på sit højeste – sammenlignet med den foregående måned.  
 

Digital tendens vil fortsætte med uformindsket styrke

Det er et marked, der vil fortsætte med at vokse bæredygtigt; især efterhånden som forbrugeradfærden fortsætter med at udvikle sig. Et eksempel er udviklingen inden for fødevarehandelen, som går fra regionale producenter til mikrobryggerier. Tendensen vil fortsætte med uformindsket styrke, hvor etiketter vil spille en stadig større rolle. 

Som global teknologileverandør med en lokal servicestruktur ser vi stadig betydelige muligheder i de kommende år for digitaltryk med vores tonerteknologi. Vi kom ind på etiketmarkedet for knap fire år siden, men vi har allerede opnået næsten en femtedel af printerforsendelserne i værdi på det digitale etiketmarked for etiketter og emballage. 

Den aktuelle covid-19-situation har skabt hidtil usete udfordringer, men der er håb om en tilbagevenden til en "new normal" med vaccinerne, der nu kan skimtes i horisonten. Som altid vil vi sikre, at vores forsyninger og tjenester til vores kunder forbliver konstante og sikre i 2021 og fremover.
 

Opbygning af en online tilstedeværelse 

Vi vil fortsætte med at hjælpe med at udforme idéer til vores kunder i samarbejde med dem – ‘uanset kommunikationskanal‘ og om det foregår ansigt til ansigt eller virtuelt. Selvom vi anerkender fordelene ved at mødes ansigt til ansigt, fortsætter vi i den aktuelle situation med at opbygge vores onlinetilstedeværelse, fx med flere produkter i vores virtuelle showroom , hvor kunderne interaktivt kan gå på opdagelse. 

Med langt over 500 installationer af vores AccurioLabel-maskine over hele verden er vores forpligtelse fortsat at levere den bedst mulige service til alle vores kunder. Vi vil aldrig gå på kompromis, og sundhed og sikkerhed er altid vores førsteprioritet. 



Kontaktoplysninger 
Silke Ehmann-Cotichini
Konica Minolta 
Business Solutions Europe GmbH 
Telefon: +49 (0)511 7404-5604
silke.ehmann-cotichini@konicaminolta.eu 

Termer og produktnavne kan være varemærker eller registrerede varemærker tilhørende deres respektive ejere og anerkendes hermed.
-----------------------------------------------------------------------------------
[1] Western Europe Digital Label and Packaging Printer-prognosen fra IDC, 2020-2024, Doc #EUR145503920 , april 2020
[2] IDC Western Europe Digital Label and Packaging Printer Shipments and Value by Vendor, 2019 ($M), side 11, Doc #EUR145503920 , april 2020.
[3] Western Europe Digital Label and Packaging Printer-prognosen fra IDC, 2020-2024, Digital Label and Packaging Press Printer Shipment snapshot, figur 4, Doc #EUR145503920 , april 2020
[4] Etiketternes væsentlige rolle – Konica Minolta Europe website
[5] Konica Minolta website – vi nytænker produktpræsentationen
[6] Flere oplysninger om digital etiketprint – Konica Minolta Europe website